به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری رئیس سازمان راهداری وحملونقل جادهای گفت: اقدامات فناورانه سازمان نظیر سامانههای مدیریت روسازی راههای کشور، مدیریت پلها و ابنیه فنی، شناسایی نقاط پرتصادف، ایمنی راهها، جامع راهداری کشور، داده کاوی و سامانههای هوشمند حمل و نقل، عامل حرکت این سازمان در مسیر هوشمندسازی شده و ایران را به کشوری توانمند در منطقه به لحاظ توان مهندسی تبدیل کرده است.
اکبری با تاکید بر عزم جدی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزه بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی، از ایجاد ساختار جدید و برنامهریزی به منظور تقویت توان سامانه های در حال بهرهبرداری و استفاده از این ابزار در حوزههای مختلف خبر داد.
وی افزود: گستردگی شبکه راهها بطول ۲۳۰ هزار کیلومتر انواع جاده، وجود بیش از ۳۶۰ هزار پل و ابنیه فنی، بیش از ۳۰۰ کیلومتر تونل، خانواده بزرگ حمل و نقل با بیش از ۶۰۰ هزار راننده و حدود ۵۰۰ هزار ناوگان باری و مسافری و بیش از ۲۰ هزار دارایی های انسانی خدوم در حوزه راهداری، نشان دهنده تنوع فعالیت های این مجموعه است که تخصص های مختلف را در خود جای داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت هوش مصنوعی در راستای هوشمندسازی و تقویت سامانهها، فعالیتها و ارائه بهتر خدمات این سازمان بهکارگیری میشود.
وی با اشاره به فعالیت و مدیریت قریب به ۷۰ سامانه در این سازمان و ایجاد بانک بزرگ اطلاعاتی در حوزههای ترافیکی، انتظامی، امنیتی و ... خاطرنشان کرد: این اطلاعات منبع مناسبی برای اجرای فعالیتهای دادهکاوی به شمار میرود.
اکبری افزود: با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و هوشمندسازی سامانههای فعال به دنبال مدیریت هوشمند شبکه راههای کشور هستیم و در این زمینه قابلیتهای همکاری بسیار خوبی با مراکز دانشگاهی وجود دارد.
وی همچنین به بیان خدمات و فعالیتهای این سازمان در بخش حمل و نقل اشاره و تاکید کرد: در راستای هوشمندسازی پایش ۵۰۰ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل جادهای، برنامه ای عملیاتی در حال تدوین است و به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: با توجه به فعالیت بیش از ۲۰ هزار نیروی فعال در بخشها و حوزههای مختلف این سازمان از مناطق روستایی تا مرزها و شبکه راههای کشور، اجرای برنامههای آموزشی متنوع و مستمر از اولویت های این سازمان است و مجموعهای تخصصی در بدنه سازمان این ماموریت را به صورت مستمر و موثر دنبال میکند.
اکبری توجه به حوزه سرمایهگذاری و برنامهریزی و اجرای مدلهای مالی را از دیگر اولویتهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برشمرد و از آزادراههای مشارکتی به عنوان یکی از مصادیق فعالیت در این عرصه یاد و تاکید کرد: مراکز دانشگاهی در این زمینه میتوانند به ایفای نقش همکاری مناسب با این سازمان بپردازند.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع اعتباری، اولویتبندی در اجرای فعالیتها و خدمات نیز موضوع مهمی بوده و در این زمینه نیز اقدامات گستردهای در حال انجام است.
گفتنی است پنل تخصصی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با حضور نخبگان این سازمان در حوزه برنامههای فناورانه و سامانههای مدیریت زیرساخت در دانشگاه تهران برگزار شد.
لازم به ذکر است، حضور این سازمان در دومین همایش صنعت و مهندسی عمران میتواند بستری برای تقویت تعامل بین دانشگاه و صنعت راهداری و حمل و نقل جادهای و اجرای پروژههای مشترک باشد.